Afgelopen zaterdag was het voor mening stadjer weer tijd om over de vrijmarkt te struinen. En of je nou aan het onderhandelen was om toch echt die ene oude vinylplaat voor een euro mee te krijgen of enkel brak vanuit je bed het geroezemoes kon volgen, Groningen kleurde weer even een dag oranje. En net zoals velen tussen de oude meuk opzoek gingen naar de verstopte schatten zijn wij ook deze maand weer opzoek gegaan naar de muzikale pareltjes die in april zijn uitgekomen. We hebben ze hieronder weer voor je op een rijtje gezet zodat je, mocht die oude plaat die je afgelopen koningsdag hebt gescoord toch tegenvallen, je alsnog van een goede dosis muziek kan genieten.

Jelle Mulder | Ruis

Muziek kan soms helend werken en is een uitlaatklep waarvan je soms vergeet dat je het nodig hebt. Muziek vangt sommige momenten beter dan woorden en kan zo dus gevoelens en gedachtes die verstrikt of in de knop zijn geraakt weer weten te ordenen. Het nummer Ruis van Jelle Mulder voelt als zo’n klein medicijn. Waar de muziek, vol met prachtige koordjes en gitaarlikjes, voelt als iets lichts, hoor je in de rauwe tekst juist enorm veel pijn. Zinnen als: ‘om het af te maken, moet je het laten zijn,’ of ‘jij misdraagt je en gaf de pijn aan mij,’ voelen als gedichtjes die je aan het hart gaan. En juist door deze eerlijke tekst gecombineerd met de muzikale lichtheid raakt het nummer enorm. Even met je hoofd wiegend willen genieten? Dit is je eerste pareltje om toe te voegen aan je afspeellijst.

Stof | Hypocriet

De nieuwe band Stof kwam afgelopen maand met de debuut single: Hypocriet. De band omschrijft hun genre als psych-punk en electro pop met peinzende Nederlandstalige teksten over alles wat vies, rauw en raak is. Maar Hypocriet begint vooral met een lekkere groovy gitaarriff. Het vraag-antwoord aspect werkt pakkend en catchy.  Maar laat je niet op het verkeerde been zetten door de groove, de mannen van Stof hebben ook zeker wat te vertellen en ook al is het nummer muzikaal niet wat je klassieke punk zou noemen, de teksten zijn dat zeker wel. Met teksten als 'arm door de rijken' en 'leef door te moorden,' laten de mannen van Stof zien dat ze naast een dansbaar nummer ook grote thema’s willen aankaarten en stof willen doen opwaaien. En wanneer het nummer op het eind prachtig in een introspectieve bridge escaleert kunnen we niks anders zijn dan benieuwd naar wat de mannen nog meer voor ons in petto hebben.

De Nachtwinkel – Dag 1

De nieuwe nummers die De Nachtwinkel de laatste tijd heeft uitgebracht, zijn anders dan dat we van hem gewend zijn. Met meer verstilling in plaats van explosieve electro lijkt het alsof de Nachtwinkel wat meer naar binnen probeert te kijken dan enkel te willen provoceren en ontregelen. Zo ook in het nieuwe nummer Dag 1. Die gaat over het willen kunnen genieten van de kleine dingen, maar de stem van twijfel en angst die je terugroept naar een hedonistisch leven. De Nachtwinkel gebruikt intonatie en klank om deze twee verschillende stemmen naast elkaar een podium te geven en schuwt niet om eerlijk te zijn. Want hoe moeilijk is het om echt een cirkel te doorbreken waar je al zolang rondjes indraait? En hoe moeilijk is het om het gevoel dat alles goed komt vast te houden wanneer je hoofd niet mee wil werken? De Nachtwinkel toont ons met dit nieuwe nummer een kijkje in zijn binnenwereld die verhelderend en herkenbaar is.

BOYS CLUB | Prehistoric Man

Dan is het tijd voor nog een nieuwe Groningse band; BOYS CLUB en hun debuut singel Prehistoric man. BOYS CLUB omschrijft zichzelf als een genre-buigende post-punkband, geïnspireerd door alles van George Michael tot Glenn Branca. En met de woorden postpunk en George Michael in één zin, waren wij natuurlijk meteen nieuwsgierig. Prehistoric man begint gelijk met een bak energie en een goeie riff waarnaar een bewerkte lage stem de lead neemt. Door de vervorming is helaas de tekst niet erg goed te verstaan en blijft het nummer hangen in trucjes en tempowisselingen die soms niet veel toe lijken te voegen. Hierdoor blijft het nummer beetje een onsamenhangende collage van inderdaad hoorbaar ver uiteen liggende invloeden. Potentie is er zeker, maar soms is het nodig om wel voor jezelf als band een wat duidelijker genre te hebben om deze te kunnen perfectioneren en naar je eigen hand te kunnen zetten.

Sander Juno | Lentebloesem

En dan nu even neerstrijken tussen de geurige Lentebloesem van Sander Juno. Dit nummer voelt zowel muzikaal als tekstueel aan als de lente en de lentekriebels die je kan hebben als je heel erg verliefd bent op iemand. Je hoort dat Sander Juno een bijna mythisch figuur maakt van zijn geliefde en ook hierdoor vragen en twijfels heeft die nou eenmaal bij prille liefde horen. Het nummer is simpel, maar doeltreffend, en laat je net een paar centimeters boven de grond zweven. Maar mocht je er niet van houden dat het glazuur van je tanden spat door de zoetsappigheid, dan is dit misschien niet voor jou weggelegd. Lentebloesem is een liefdesliedje puur sang, met hier en daar een kleine cringe factor, maar dit neemt niet weg dat iedereen er toch stiekem wel van droomt dat er zo’n lief liefdesliefde voor hem of haar geschreven zou worden.

Alexander Moto en olivier444444 | Flessenpost

We sluiten af met de nieuw single van Alexander Moto en olivier444444. Flessenpost is een heerlijke low-key tune die ook wederom gaat over de liefde. De flow van Alexander Moto is steady en zijn bars doordacht en ritmisch. Ook de teksten zijn slim in rijm, Alexander laat partly moeiteloos rijmen op barkie en dat zorgt ervoor dat er nog meer woorden zijn waar Alexander Moto zijn arsenaal mee uitbreidt op deze track. Het nummer voelt als een stream of thoughts, of als een brief die in een fles meedeint op de golven. En naast reflecties op de liefde verkent Alexander Moto op deze track ook zijn eigen gif, eigen gevoelens en geeft hij insides in hoe hij dealt met twijfels. Het refrein is pakkend en de line: 'Ben de rups en de vlinder want in beide ben ik thuis',' blijft gelijk hangen. Ja, flessenpost is weer een sterk en rauwe rap omhuld in wolkerige muziek en is alles wat we van Alexander Moto gewend zijn.