De scene rondom Marlon Hoffstadt en Malugi trekt de dancewereld mee in een grote, kolkende stroom van euforie. En de Nederlandse ster in die hoek? Dat is Benwal. Vandaag dropt-ie twee energiebommen van jewelste op hun label, deze zomer staat-ie ook op Lowlands.

Het is dinsdagmorgen half twaalf, straks stapt hij alweer in het vliegtuig naar Parijs, en het hoofd van Gijs van Ringen (26) alias Benwal tolt nog een beetje van Koningsdag. Het hele circus begon vrijdag in Enschede, daarna meteen door naar TivoliVredenburg in Utrecht voor Club Heart Broken, waar hij afsloot na Marlon Hoffstadt en Malugi. Om er de volgende dag nog gerust vier gigs achteraan te plakken: van Breda naar Amsterdam, via Scheveningen en weer terug, om uiteindelijk als special guest de uitzinnige ravers bij Intercell naar huis te sturen. Totale score: zes gigs in dertig uur!

Waanzinnig, vond-ie de dynamiek van die dag: het is ziek hectisch, je hebt geen moment om ergens te blijven plakken en in de backstage kom je de ene na de andere bekende kop tegen. Maar ehm, zwaar was het wel, vertelt hij grinnikend in zijn studentenhuis in Amsterdam-Zuid, waar Koningsdag nog aan het aanrecht kleeft. ‘Vlak voor mijn laatste gig viel ik haast om. Ik heb bijna overgegeven in de taxi naar Intercell, omdat ik zó vermoeid was. En dan zou die set ook nog worden opgenomen met beeld. Gelukkig stond de stagemanager al klaar met een banaantje, een dextro en een cola. Tijdens die set voelde ik alle spanning van me afvallen, ik had niet verwacht dat ik deze dag zó goed zou overleven.’

Hoeveel gigs Benwal vorig jaar had op Koningsdag? Nul. Jep, zo snel kan het gaan. Zijn sound is dan ook de hotste van dit moment: die euforische cocktail van trance, hardhouse en een snufje eurodance. Marlon Hoffstadt en zijn maatje Malugi zijn de Duitse vaandeldragers waar nu iedereen naar kijkt, maar in Nederland is Benwal de rijzende ster. Hij haalt er een ontzettende kick uit om deze muziek te draaien, vertelt-ie, omdat het barst van de adrenaline, zichzelf niet te serieus neemt, en zo’n beetje IEDERE plaat ontlokt een waanzinnige handjes-in-de-lucht-euforie uit het publiek. ‘Ik dacht altijd: er is een ongeschreven regel dat je niet zo mag draaien, iedereen kan het maar doet het niet om credible te blijven. Toen zeiden dj’s in mijn omgeving: “Gijs, wat jíj doet op de dansvloer, dat lukt mij niet.”’ Tja, en toen durfde hij het wel aan om het hardhouse-konijnenhol in te duiken. ‘Op een gegeven moment werd het steeds harder, fouter en met meer bombarie. Nu wil ik iets meer de diepte in: nineties house en proggy spul, maar dan wel de energiekste platen, gepitcht om het nóg energieker te maken.’

Middenin de Club Heart Broken-kliek

Draaien leerde hij op zijn twintigste, toen hij Commerciële Economie studeerde in Groningen. Benwal begon destijds als een vriendenprojectje met maatje Jonathan Kruizenga, waarmee hij semi-illegale feestjes gaf en die nog steeds een sleutelrol speelt in de producties. Zo begonnen ze dj’s de tracks te sturen, en kwam hun ‘Ella Ella’-remix terecht op de USB-stick van Malugi, die hem draaide tijdens een b2b met Marlon Hoffstadt op Melt. En dat ging zoals het gaat: Marlon pakte hem op, Sweet6teen al snel daarna, ‘en toen is het balletje gaan rollen.’

Zo draaide hij eens op een feest bij de NDSM-werf, als opener voor Marlon Hoffstadt. Hij zei: "Hé, jij hebt toch die ‘Ella Ella’-remix gemaakt? Wil je anders b2b?" Ik had de hele zomer weinig gedraaid, nog nóóit in Amsterdam, had vijfhonderd volgers of zo. Ik zei tegen hem: “Dit is zó vet, ik ben al fan van jou sinds Ready For Take Hoff.” Hij zei: “Stop, ik ben Marlon, jij bent Gijs en we draaien plaatjes.” Hij kon dat heeeeelemaal niet aan, hahaha. Daarna hebben we nog een keer met z’n drieën in RADION gedraaid. Dat was écht gekkenhuis. Sindsdien zie ik ze als goeie vrienden. Ik kan ze echt over alles bellen, of het nou gaat om carrièreadvies of self-caretips. Ik merk bijvoorbeeld dat ik de laatste tijd een beetje te veel drink, daar helpen ze me dan mee. Malugi zei: “Neem alleen je vrienden mee naar je laatste gig.” Nou, da’s wel een sterke.’

En ze draaien al zijn muziek natuurlijk supergretig. Toen één van die ongereleasde tracks zich iedere keer als een regelrechte dansvloerbom bewees, tikte Malugi hem aan: ehhh, Gijs, wij starten een label, wil je deze daar niet uitbrengen?! Die track – ‘Rush’ – verschijnt vandaag dus op Club Heart Broken als onderdeel van een dubbelsingle, en het is de eerste plaat die echt, écht zijn sound is, denkt Gijs. ‘Naar mijn vorige tracks moest ik echt toebouwen in mijn eigen sets: ze zijn een stuk spacier, dat is meer Jonathan’s sound. ‘Rush’ heeft swing en groove, maar ook de vocals en een net te epische opbouw. Het past véél beter bij wat ik draai, dit is echt Benwal.’

Een echte Lowlands-droom

Terwijl ‘Rush’ al meegaat in de platentassen van de Club Heart Broken-boys, van KI/KI en DJ Heartstring, ziet Gijs z’n dromen uitkomen. Deze zomer staat-ie op Lowlands. Een full circle momentje: twee jaar geleden kwam hij er voor het eerst. KI/KI had laten vallen dat ze zijn plaat misschien zou draaien, dus hij als een gek ticketswappen om erbij te kunnen zijn. ‘Ik ben er midden in de nacht heengereden om twee, drie uur ’s nachts. Ik ben zo hard als ik kon naar de Bravo gerend, ik stond er nog geen vijf minuten toen ze mijn nummer draaide. Het was de eerste keer dat zo’n grote dj mijn nummer draaide waar ik bijstond. Ik stond helemaal te trillen op het einde, het was echt bizar.’ Sindsdien staat Lowlands met nog één ander Nederlands festival bovenaan zijn lijstje. ‘En daar ben ik ook geboekt!’

Nu die dromen in zicht komen, is de belangrijkste uitdaging om het niet allemaal te serieus te nemen. ‘Daar heb ik veel gesprekken over met mijn agency. Ik wil dat het leuk blijft, het hoeft niet groot, groter, grootst. Als ik iedere keer hetzelfde kunstje moet vertonen, zit ik binnen een half jaar met een burn-out. Ik ben ten eerste een dj, dát is waar ik mijn energie uit haal.’