Met een fantasierijke sound en puberale humor blaast het label van Faberyayo en Abel een frisse wind door de Nederlandse hiphop-game. Wat drijft de leden van Burning Fik? We portretteren er vier in een estafette-interview.

Faberyayo, labeleigenaar

‘Mensen kijken in mijn ogen, er is daar toch niks dus ze mogen’ in ‘Gall & Gall’

Je dm’de me: Burning Fik wil ‘terug naar een legitieme underground’. Hoe bedoel je dat?
‘Het viel me heel erg op dat de underground niet echt meer bestaat. Alles leeft in dezelfde digitale stratosfeer. Ronnie Flex trad op bij SMIB TNO Fest, en dat sluit supergoed bij elkaar aan. Maar SMIB is zo underground als je het maar wil krijgen, ze zijn superpunk. Ronnie is juist die guy die in principe op 1 binnenkomt in de top 50. Big fan van beiden, maar je hebt geen illegale feesten meer, alles is geprofessionaliseerd, alle creatieve uitingen lijken heel erg gepolijst. Met Burning Fik willen we iets ánders zijn.’

Jij bent tegenwoordig een man van de wereld: je maakt podcasts met interessante gasten, bracht een mooi album uit over het familieleven, schreef twee boeken en hebt net een flink huis gekocht. Dit lijkt daar een directe tegenreactie op. Veel tracks zijn… eh… best wel puberaal.
‘Dat puberale klopt wel goed met punk als esthetiek an sich: zelf dingen doen. Dat is precies de energie die je hebt als 13- of 14-jarige. Je vindt de wereld opnieuw uit, voor het eerst, en staat er nog blanco in. De hoes van dit album is hetzelfde verhaal: ik had het geschilderd voor mijn zoontje op zo’n kinderknutselevenement. Sowieso volg ik mijn kinderen daarin: ze doen nooit dingen om een andere reden dan “ik wil dit nu doen, dit voelt nu goed”. Die mindset sluit aan bij de DIY-punk.’ Hij grinnikt. ‘En ik merk dat er heel veel overlappende vlakken zijn tussen omgaan met mijn kinderen en met de artiesten op mijn label.’

Sterker nog: je zoontje Blake rapt zelfs op een track!
‘Ja, vrijdag komt zijn eerste release uit, en hij is net vijf. Ik had hem meegenomen toen ik wat ging opnemen in de studio, hij wilde heel graag meedoen. Ik hield hem voor de microfoon, en hij had het meteen door. Daar ben ik wel meer dan een beetje trots op. Ik wilde hem helpen, maar hij zei: “Nee, ik weet al wat ik wil zeggen.” Hij begon te rappen: “Dinosaur, flinosaur.” Ja. Dat klopt.’

Er staan nu 28 video’s op jullie kanaal, en opgeteld zitten jullie net onder een miljoen views. Is Burning Fik succesvol genoeg?
‘We hebben een keer geld geïnvesteerd in het label, helemaal in het begin. Daarna heeft alles zichzelf gefinancierd. Dat is voorlopig het enige dat ik belangrijk vind: dat er genoeg draagkracht is om het in leven te houden zonder kunstgrepen, als je begrijpt wat ik bedoel. En er zijn legitiem echt fans van wat het is.’

(Tekst gaat verder na de video)

Abel, labeleigenaar

‘Nu moeten we met bloeddoorlopen ogen doen alsof we niet hebben lopen zuigen aan die knoeperd’ in ‘Baapkiefer (Toekabaap)’

Wie zijn die fans van Burning Fik? Hoe zien ze eruit?
‘Ze zijn onder te verdelen in een paar categorieën. De eerste en meest obvious is: pubers. Ze zijn wit. Ze wonen niet per se centrum Amsterdam, maar zijn wel een beetje randstad. Ze roken af en toe stiekem een jonko, en dat mag gewoon. Hun ouders zijn vrij… hoe noem je dat? VPRO-erig. Een goed voorbeeld is Luka Vevo, een jongen met een eigen YouTube-kanaal waarop hij reactievideo’s post met alles wat wij uitbrengen. Hij komt naar de concerten en is er wild van.

‘Dan is er nog een categorie mensen die niet per se door het dolle heen fan zijn, of gillend om een handtekening komen vragen. Ze houden van muziek en zien dat wij iets weirds aan het doen zijn. Die zien dat wij heel veel aandacht besteden aan artwork en video’s.’

Hoe gaat het eraan toe in de Burning Fik-appgroep?
‘Het zijn er een paar. De ene is heel lit, daarin kraken we elkaar de hele tijd af. We hebben ook een groep met nieuwkomers zoals Firoza en Kleine Crack. Daar moeten we nog iets meer aftasten hoe ver we kunnen gaan, maar Bob Uit Zuid heeft laatst een hele gore foto van een dikke penis gestuurd. Dat brak het ijs wel.’

Veel mensen vragen zich bij jullie muziek af: is het serieus of een grap?
‘Frank Zappa heeft ooit een album uitgebracht: Does humor belong in music? Dat is natuurlijk een retorische vraag. Zijn muziek was heel ingewikkeld muzikaal, er gebeurt teringveel. Zappa was een dirigent, bijna een sturmbannführer voor zijn band. Maar er zit ook humor in, because that’s part of life. Hiphopliefhebbers zijn niet gewend aan humor, dus bij grappige tracks hebben ze vaak alleen aandacht voor die humor. Ik vind dat een vervelende houding.’

Jij bent een hele sterke rapper, maar gebruikt je scherpe tong om uit te leggen dat je zo knetterstoned bent dat je de moeder van je vriend niet meer herkent.
‘Ja, ik geloof dat zo’n track een gateway drug kan zijn naar hele technische rap. Veel jonge hiphopfans zouden normaal worden afgeschrikt door de intricate en bijna wiskundige rijmschema’s van de Wu Tang. Wij pakken dat mee en maken er iets funs van om naar te luisteren.’

Hoe scouten jullie nieuw talent voor het label?
‘Ik wil het niet zeggen, maar ga het toch doen… Het begint met een x-factor, nog los van de muziek. Dat iemand een bepaalde energie bij zich draagt die wringt, dat je de ruimte binnenkomt en meteen ownt. Firoza bijvoorbeeld, die ken ik gewoon via Twitter en ik vind haar fucking grappig. Ik heb haar letterlijk een DM gestuurd: laten we eens kijken of je muziek kan maken. Kom naar de studio! Ze heeft ook een heel opvallend elvenstemmetje, en de manier waarop ze nadenkt over dingen is crazy. Door zulke mensen te vragen om muziek te maken, is het from the get go al meer dan een pokoe van iemand die voor het eerst muziek begint te maken. Het is gelijk al persoonlijkheid, persoonlijkheid persoonlijkheid.’

Abel

(Tekst gaat verder na de video)

Gotu Jim

‘Ik ben blij dat ze nog niet in verwachting is, hoewel ik ooit de vader van een kind wil zijn’ in ‘Existentie (Big Daddy Gotu)’

Gotu Jim is al helemaal een uitvergrote persoonlijkheid. Hoe kwam die je leven binnen?
‘Ik heb er niet over nagedacht, hij kwam letterlijk uit de lucht vallen. Ik luisterde in die periode juist helemaal geen hiphop, ik wilde alleen maar in een donkere hoek zitten met mezelf en een dikke kickbeat. Maar als ik dronken was ging ik wel eens freestylen met vrienden. Dat namen we op en dat werd ‘Tweede Klas Shit’. Ik wilde dat eigenlijk helemaal niet uitbrengen, zij wel. Met vrienden hebben we vervolgens dat personage van Gotu Jim en de hele vibe eromheen gecreëerd. Dat was een heel organisch proces.’

Jouw tracks over kankerveel blowen, keta en chicks… toen ik die hoorde was ik voor het eerst bang: shit, word ik te oud voor Nederlandse hiphop? Maar nu ben ik steeds enthousiaster over je sound.
‘Haha, welkom in de wereld van Jim, Timo! In eerste instantie dacht ik juist: “Hoe groter ik het maak, hoe minder serieus je het kan nemen.” Dus maakte ik alles héél groot. Nu probeer ik dingen wel iets genuanceerder te brengen, zeker in mijn nieuwe teksten. De grappige vibe en speelsheid wil ik niet wegstoppen, maar op deze tape staat bijvoorbeeld ook een existentiële track over ooit kinderen krijgen.’

Top Notch kondigde net een tweede New Wave-project aan. Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van hiphop in Nederland?
‘Ik gun het alle artiesten van New Wave 2, daar niet van, maar ik vraag me af of ze hetzelfde trucje nog eens kunnen doen. In die eerste zat er een bepaalde spontaniteit, in mijn ogen was het een van de sickste projecten in Nederlandse hiphop ooit. Of ze dat kunnen evenaren? Het kan eigenlijk alleen maar teleurstellen. Ik vraag me af wat er nu in Nederland gaat gebeuren, er wordt héél veel herhaald, de markt wordt geregeerd door een paar grote spelers en de shit die ze droppen is best wel generic.’

Jij gaat ook graag naar clubs als De School en Garage Noord, er wordt heel veel avontuurlijke muziek gemaakt in de dancewereld. Daar zie ik nog wel een gat: een kruisbestuiving tussen die hoek en Nederlandse hiphop.
‘Pfoeh, daar kan ik niet zoveel over zeggen op dit moment. Omdat we… weten dat die kruising nodig is, we zijn ermee bezig.’

Gotu Jim

(Tekst gaat verder na de video)

Firoza

‘Fiets ik door je straat, ja, dan wordt er geflirt en iedereen die spiekt onder mijn skirt’ in ‘Flirt'

Jouw track ‘Flirt’ vond ik echt superleuk. Het is zó uitvergroot kinderlijk, kleurrijk en suikerzoet dat het weer arty wordt. Een beetje zoals SOPHIE.
‘Ahhhh, thanks, dat vind ik een hele vette producer. 100 Gecs vind ik ook goed, ik wil ook zoiets onbezonnen maken met gekke samples en gare inslagen in de tekst. Het is pas de tweede track die ik maakte met producer Dixak. De eerste was heel conceptueel, elke line had wel een referentie naar een sprookje. Dat vond ik heel leuk, ik ben een theatraal persoon, maar het lag er te dik bovenop en werkte niet. Dus dacht ik: wat ligt er dichter bij mij? Nou, ik zit vaak op de fiets, en als ik over straat fiets wil iedereen mijn kut zien. Dat ken ik, dus laat ik dat gaan uitbuiten. Omdat ik heel kinderlijk klink, kan ik veel zeggen en daarmee wegkomen. Ik werk nu aan meer muziek, die moet veel schreeuweriger en ruiger worden.’

Had je al langer ambities om muziek te maken?
‘Nou…. ik heb een tijdje een ukelele gehad. Dat was heel skraal, een meisje met een hele jonge stem en een héél klein gitaartje, die lieve liedjes zong, maar ook venijnige liedjes over mensen omleggen. Dat was niet zo goed, dus toen ben ik maar dingen gaan schreeuwen op Twitter. En nu ben ik de eerste chick op de Fik!’

Hoe is het in de Burning Fik-appgroep?
'Nou, de eerste dag zei iemand al: “Ik kan niet reageren, ik ben in de sauna.” Dus ik: “Ok, stuur een foto van je lul.” Het is een heel leuk groepje. Er worden alleen nog niet zoveel memes geappt, misschien moet ik dat zelf maar initiëren.’

Firoza

De release van Burning Fik wordt gevierd met een livestream vanuit Skatecafé, vanavond om 20.00.